Roadracing
Roadracing är en motorsport som körs med motorcyklar. Orsaken till varför sporten blivit så populär är att det går väldigt fort. Om man jämför till exempel speedway med roadracing ser motorcyklarna helt olika ut. Inom speedwayen får inte motorcyklarna enligt de regler som finns gå särskilt fort. Där gäller det istället att kunna använda sig av teknik för att snabbt ta sig runt kurvan. Inom roadracingen är det så klart också viktigt med tekniken men tack vare att motorcyklarna går så fort handlar det främst om fart och hur man ska behålla den.
Tävlingsanordnarna har också försökt ge maximala förutsättningar för att främja fart. Roadracingen körs nästan uteslutande på permanenta tävlingsbanor och med skyddsutrustning. Säkerhetsskydden kan i händelse av en krasch vara det enda som räddar föraren från en död och säkerheten är viktig med tanke på höga hastigheterna.
Det finns många olika tävlingar där motorcyklarna ser olika ut beroende på vilken tävling det handlar om. Det går att hitta tävlingar där motorcyklarna är mini bikes, 80 kubiks-racingreplikor och skotermopeder. Sedan finns också de verkligt kraftfulla motorcyklarna som man ofta ser på tävlingar med hög status.
Man kan inte börja med roadracing precis hur som helst utan det finns vissa reglementen som bestämmer vad som krävs innan man börjar utöva sporten. För att få sin tävlingslicens behöver man visa att man är medveten om alla de säkerhetsföreskrifter som finns och även visa upp att man besitter de kunskaper som behövs. I samband med att man tar licensen får man också en försäkring, med tanke på de skaderisker som faktiskt föreligger är det viktigt att alla som tävlar är rätt försäkrade.
Sverige har flera framstående profiler inom sporten. En av dem är Kent Andersson som är dubbel världsmästare i 125GP. Andersson dog i augusti 2006 av ett brustet blodkärl i hjärnan. Han sörjdes av många inom såväl roadracingen som motorsporten i allmänhet och har fått legendstatus i många kretsar.